Соцреалізм. Здаватися іншим

 Лінії інтерпретації соцреалізму музейними кураторами та істориками мистецтва зазвичай вибудовуються через протиставлення. Соцреалізм служить негативним мірилом для інших мистецьких явищ (авангард, шістдесятництво, модерністична та культурно-консервативна традиція), які на його тлі легітимізуються, набувають більшої значущості.

Соцреалізм, отримуючи статус алібі для інших мистецьких явищ, сам по собі випадає з генеалогії власної інтерпретації, стає нездатним до внутрішнього запитування. На семінарі ми через практичні завдання та дискусії загострили можливі форми запитування репрезентаційних норм соцреалізму, виявляючи його протиріччя, закономірності й структури, та їхню тяглість у сьогоднішніх кураторських практиках.

Ми виходимо із переконання, що музейні зібрання є відбиттям кураторських практик, які стоять за підвалинами їх формування. Ці практики обумовлені соціокультурними та інституційними конвенціями певного історичного періоду. Отже, протягом семінару ми спробуємо віднайти способи прочитувати, як і для чого виникали певні зібрання і про що мовчать прогалини в них. 

Проект став платформою для спільного переосмислення практики збирання, описування і презентації мистецтва соцреалізму в художньому музеї.

banner

28–31 березня в Національному художньому музеї України у Києві відбувся чотириденний практичний семінар «Художній музей, історія мистецтва та соціалістичний реалізм», присвячений проблемі репрезентації соцреалізму в художніх музеях України. Семінар був розрахований на музейників, митців і дослідників, що мають різний досвід роботи з соціалістичним реалізмом, історичною, культурною пам’яттю. У семінарі взяли участь 20 людей, серед них 14 музейників з художніх музеїв десяти областей України.

28 березня в рамках семінару відбулась лекція Ігора Мокану «Скільки соціалістичних реалізмів треба для сучасної кураторської культури? Румунський контекст». 

Ігор Мокану (Igor Mocanu) – аспірант відділу історії мистецтв Національного університету мистецтв в Бухаресті / UNARTE, темоа дисертації «Політичний авангард. Інше обличчя румунського авангарду в громадських, політичних і економічних документах». Автор критичних текстів, куратор. На сьогодні є редактором Revista ARTA і керівником відділу досліджень Національного центру сучасного танцю в Бухаресті.

2-3 червня у Національному художньому музеї відбулась дводенна лекційна програма «Соцреалізм. Здаватися іншим»

Лекційна програма семінару «Соцреалізм. Здаватися іншим» порушила питання організації та управління в мистецтві: історії радянської бюрократичної системи та її продовження в після-радянських процесах.

Пояснення певної мистецької практики та естетичної системи як явищ неприродних, конструйованих і силоміць накинутих ззовні походить з нагальності ствердження автономного характеру мистецтва – принципової позиції у відносинах мистецтва й соціальної реальності. Ґрунтоване на такій позиції сьогоднішнє перевинайдення історії мистецтва ризикує знівелювати значення власної організації мистецького процесу і тих організаційних структур, які конституюють видиму безпосередність виробництва, репрезентації та сприйняття творів мистецтва.

Спроби переозначити мистецький процес ХХ сторіччя, як і окреслити актуальні процеси в мистецтві, здаються тим безсилішими, чим далі вони замовчують тяглість організаційних структур мистецтва.

2 червня відбулася лекція Естер Лазар «Зміни позицій. Критичні відносини та їх післяжиття в академії мистецтв по завершенні демократизації. Угорський контекст»

Естер Лазар – кураторка, викладачка кафедри теорії мистецтв та кураторських досліджень, Угорський університет образотворчих мистецтв.

3 червня було проведено лекцію  Захара Поповича «Актуальна історія радянської бюрократії» та доповідь Олени Годенко-Наконечної «Національна спілка художників України як наступник»

Захар Попович – кандидат економічних наук, дослідник у Центрі соціальних і трудових досліджень, активіст ГО «Соціальний рух».

 Олена Годенко-Наконечна – мистецтвознавиця, культурологиня, членкиня НСХУ.

 

Семінар та лекції є частиною програми «Передмова. Соціальні та естетичні сподівання критичного мистецтва», яка реалізується організацією Метод фонд у партнерстві зі Національним художнім музеєм України за фінансової підтримки Rosa Luxemburg Stiftung з коштів Міністерства закордонних справ ФРН.

 

Контакти

  Україна, 01034, м. Київ, вул. Рейтарська, 29-Б

+380 44 279-58-57, +380 44 272-12-02

ukraine@rosalux.org

  rosalux.ukraine

©2018 Rosa Luxemburg Stiftung в Україні. Всі права захищено.

Search