Соцреалізм. Здаватися іншим

Про семінар «Художній музей, історія мистецтва та соціалістичний реалізм», лекційна програма НХМУ, Київ

 Лінії інтерпретації соцреалізму музейними кураторами та істориками мистецтва зазвичай вибудовуються через протиставлення. Соцреалізм служить негативним мірилом для інших мистецьких явищ (авангард, шістдесятництво, модерністична та культурно-консервативна традиція), які на його тлі легітимізуються, набувають більшої значущості.

Соцреалізм, отримуючи статус алібі для інших мистецьких явищ, сам по собі випадає з генеалогії власної інтерпретації, стає нездатним до внутрішнього запитування. На семінарі ми через практичні завдання та дискусії загострили можливі форми запитування репрезентаційних норм соцреалізму, виявляючи його протиріччя, закономірності й структури, та їхню тяглість у сьогоднішніх кураторських практиках.

Ми виходимо із переконання, що музейні зібрання є відбиттям кураторських практик, які стоять за підвалинами їх формування. Ці практики обумовлені соціокультурними та інституційними конвенціями певного історичного періоду. Отже, протягом семінару ми спробуємо віднайти способи прочитувати, як і для чого виникали певні зібрання і про що мовчать прогалини в них. 

Проект став платформою для спільного переосмислення практики збирання, описування і презентації мистецтва соцреалізму в художньому музеї.

banner

28–31 березня в Національному художньому музеї України у Києві відбувся чотириденний практичний семінар «Художній музей, історія мистецтва та соціалістичний реалізм», присвячений проблемі репрезентації соцреалізму в художніх музеях України. Семінар був розрахований на музейників, митців і дослідників, що мають різний досвід роботи з соціалістичним реалізмом, історичною, культурною пам’яттю. У семінарі взяли участь 20 людей, серед них 14 музейників з художніх музеїв десяти областей України.

28 березня в рамках семінару відбулась лекція Ігора Мокану «Скільки соціалістичних реалізмів треба для сучасної кураторської культури? Румунський контекст». 

Ігор Мокану (Igor Mocanu) – аспірант відділу історії мистецтв Національного університету мистецтв в Бухаресті / UNARTE, темоа дисертації «Політичний авангард. Інше обличчя румунського авангарду в громадських, політичних і економічних документах». Автор критичних текстів, куратор. На сьогодні є редактором Revista ARTA і керівником відділу досліджень Національного центру сучасного танцю в Бухаресті.

2-3 червня у Національному художньому музеї відбулась дводенна лекційна програма «Соцреалізм. Здаватися іншим»

Лекційна програма семінару «Соцреалізм. Здаватися іншим» порушила питання організації та управління в мистецтві: історії радянської бюрократичної системи та її продовження в після-радянських процесах.

Пояснення певної мистецької практики та естетичної системи як явищ неприродних, конструйованих і силоміць накинутих ззовні походить з нагальності ствердження автономного характеру мистецтва – принципової позиції у відносинах мистецтва й соціальної реальності. Ґрунтоване на такій позиції сьогоднішнє перевинайдення історії мистецтва ризикує знівелювати значення власної організації мистецького процесу і тих організаційних структур, які конституюють видиму безпосередність виробництва, репрезентації та сприйняття творів мистецтва.

Спроби переозначити мистецький процес ХХ сторіччя, як і окреслити актуальні процеси в мистецтві, здаються тим безсилішими, чим далі вони замовчують тяглість організаційних структур мистецтва.

2 червня відбулася лекція Естер Лазар «Зміни позицій. Критичні відносини та їх післяжиття в академії мистецтв по завершенні демократизації. Угорський контекст»

Естер Лазар – кураторка, викладачка кафедри теорії мистецтв та кураторських досліджень, Угорський університет образотворчих мистецтв.

3 червня було проведено лекцію  Захара Поповича «Актуальна історія радянської бюрократії» та доповідь Олени Годенко-Наконечної «Національна спілка художників України як наступник»

Захар Попович – кандидат економічних наук, дослідник у Центрі соціальних і трудових досліджень, активіст ГО «Соціальний рух».

 Олена Годенко-Наконечна – мистецтвознавиця, культурологиня, членкиня НСХУ.

 

Семінар та лекції є частиною програми «Передмова. Соціальні та естетичні сподівання критичного мистецтва», яка реалізується організацією Метод фонд у партнерстві зі Національним художнім музеєм України за фінансової підтримки Rosa Luxemburg Stiftung з коштів Міністерства закордонних справ ФРН.

 

Контакти

  Україна, 01032, м. Київ, вул. Саксаганського, 99, кв. 1

+380 44 289-14-35

ukraine@rosalux.org

  rosalux.ukraine

©2021 Rosa Luxemburg Stiftung в Україні. Всі права захищено.

Search